Voor een stadsbestuur is het niet altijd even makkelijk om openbaar vervoer zo efficiënt mogelijk te maken en te houden. Chinese uitvinders hebben een nieuw idee uitgewerkt: een trein die op virtuele rails rijdt.
Eigenlijk klinkt dat ook wel iets flitsender dan het werkelijk is, want je zou ook kunnen beargumenteren dat het hier gaat om een tram waar geen echt spoor of bovenleiding meer voor nodig is.
Een bus is het ondanks de uitstraling dus niet, want er ligt wel degelijk een spoorlijn. Alleen is die niet zichtbaar met het blote oog.
Hoe je het ook omschrijft, de ART – dat staat voor Autonomous Rapid Transit – is een potentieel baanbrekend stuk technologie. China loopt wereldwijd voorop in verstedelijking en heeft veel behoefte aan transportmethodes die snel te implementeren zijn.
Een ondergronds metronetwerk is een enorme investering (circa 400 miljoen yuan, of minimaal 53 miljoen euro per kilometer) en ook een regulier tramnetwerk kost meer dan de ART, die voor 2 miljoen euro aan te schaffen is. Dat schrijft het Chinese staatspersbureau Xinhua.
Volgend jaar eerste netwerk
Een eerste klant heeft de ART, die mede ontwikkeld is door de Chinese spoorwegen, al. De stad Zhuzhou, ruim 700 kilometer ten noorden van Hong Kong, krijgt vanaf volgend jaar de eerste ART over een lengte van 6,5 kilometer.
Nu is de stad voor Chinese begrippen nog klein, met iets meer dan 1 miljoen inwoners. Maar het nabije Xiangtan groeit binnenkort aan Zhuzhou vast en dan zal het gebied meer dan 3 miljoen mensen herbergen.
Al met al een prima proeftuin voor de ART, die 25 kilometer kan rijden na tien minuutjes aan de lader. De topsnelheid ligt op 70 kilometer per uur en ruim 300 mensen passen in de standaardversie van 30 meter lang.